Latvijas studentu apvienība

Turpinās izskatīt “Rīgas satiksmes” vienreizējo braucienu atlaižu atjaunošanu studējošajiem

12. jūlija Rīgas domes sēdē Rīgas domes Satiksmes departaments ziņoja par LSA iesniegtā Manabalss.lv kolektīvā iesnieguma virzību. Rīgas domes deputāti atbalstīja priekšlikumu par vienreizējo braucienu biļešu atlaižu atjaunošanu studējošajiem izskatīšanu  Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā.

Rīgas domes Satiksmes departaments ziņojumā par iesnieguma virzību uzsver, ka nav lietderīgi atjaunot vai no jauna noteikt studējošā braukšanas maksas atvieglojumus vienreizējiem braucieniem, jo neilgajā periodā kopš cenu reformas “Rīgas satiksmes” statistikas dati liecina, ka studējošie valstspilsētas sabiedrisko transportu izmanto (vai braucienus reģistrē) biežāk, kā arī praktiski vairs netiek iegādātas biļetes, kas ilgstoši netiek izmantotas. LSA prezidente uzrunā Rīgas domes sēdē norādīja, ka ir jāskatās dati ne tikai gada, bet vairāku gadu griezumā, kā arī ir jāņem vērā fakts, ka, lai arī studējošie kopš “Rīgas satiksmes” biļešu reformas mēnešbiļetes iegādājas biežāk, tas neatsver faktu, ka studējošie, kuri sabiedrisko transportu neizmanto dienu dienā, pārmaksā par neizmantotajiem pakalpojumiem vai brauc bez biļetes iegādes. 

Jāuzsver, ka Rīgā studē ap 60 tūkstošu studējošo un katram no viņiem ir dažādi braukšanas paradumi – ir studējošie, kuriem nepieciešams pārvietoties ar sabiedrisko transportu ik dienu, pārvietojoties no dzīvesvietas uz augstskolu un citām ārpusstudiju aktivitātēm. Tādējādi mēnešbiļetes iegāde ir ļoti izdevīga. Tomēr lielai daļai studentu, kuriem līdz 50% no studijām norisinās attālināti, sabiedrisko transportu nepieciešams izmantot retāk, un mēnešbiļetes iegāde ir finansiāli neizdevīga. Ir svarīgi saprast, ka studējošie nevēlas braukt bez biļetes iegādes vai izmantot citus pārvietošanās veidus, bet gan maksāt par pakalpojumiem, kuri tiek izmantoti, atbilstoši savam budžetam. Inflācijas un dzīves sadārdzināšanās dēļ studējošo izdevumi ir ievērojami palielinājušies, tomēr nepalielinās ne ienākumi, ne valsts sniegtais atbalsts. Nespēja piemērot atlaidi vienreizējiem braucieniem ir tikai papildu slogs studējošo finansēm. Daļa studējošo, kuri studē kādā no Rīgas augstākās izglītības iestādēm,  ir nodarbināti un maksā nodokļus Rīgā, tādējādi sniedzot pienesumu pašvaldības ekonomiskajam stāvoklim. 

Studējošajiem draudzīgākas pilsētas ir kaimiņvalstu galvaspilsētas – Viļņā 60 minūšu brauciens izmaksā 0,45 EUR, turpretī Tallinā deklerētiem iedzīvotājiem transports ir bezmaksas vai nedeklerētiem ar ISIC karti – 0,75 EUR par 60 minūšu braucienu, kas ir uz pusi lētāk nekā  Rīgā, līdz ar ko Rīga sevi preznetē kā studējošajiem nedraudzīgākā pilsēta šajā jautājumā.  Atlaides vienreizējiem braucieniem ir atbalsts ikvienam studējošajam – neatkarīgi vai studējošais izmanto sabiedrisko transportu regulāri vai pēc vajadzības, ir nepieciešams rūpēties par ikviena studējošā labklājību un sabiedriskā transporta pieejamību kopumā, līdz ar to LSA atkārtoti aicina rast iespēju atjaunot “Rīgas satiksmes” sabiedriskā transporta atlaides vienreizējiem braucieniem studējošajiem. 

LSA aicina Rīgas domes deputātus pēc iespējas ātrāk izskatīt jautājumu Satiksmes un transporta lietu komitejā un nonākt pie risinājuma, atkārtoti nosakot sabiedriskā transporta individuālo braucienu atlaides studējošajiem.

Par vienreizējo braucienu biļešu atlaižu atjaunošanu studējošajiem vairāk vari iepazīties lasot https://www.lsa.lv/paraksti-iniciativu-par-rigas-satiksmes-vienreizejo-braucienu-atlaizu-atjaunosanu-studejosajiem/

Did you like this article? Share it with your friends!

Leave a Reply

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Skip to content